söndag 29 januari 2012

Helt knäckt

Kollade runt på Styleroom nyss.
Sökte på ordet "torp" och en del länkar ploppade upp.
Kände mig glad och förväntansfull över att få frossa i allas vackra bilder.
Men tji fick jag!
Hur kan man köpa ett torp från 1800-talet med världens finaste farstukvist med snickarglädje för att sedan riva allt (yttre panelen, farstukvisten) för att sedan bygga helt nytt?
Nu ser torpet ut som vilket nybygge som helst.
Farstukvisten är nu en röd låda med modern dörr och helt nya 3-glasfönster utan spröjs.

Är det för att torpet var billigt och läget var bra?
Känns nästan lika illa som gravplundring.
Usch, jag blev så ledsen i själen.

3 kommentarer:

Odensvi gård sa...

Håller med. Hittade ett fantastiskt hus på nätet som omgjort med tilläggs isolering, nya fönster och ny panel tappade all sin karaktär. Suck!!

Sophie sa...

Usch ja vad trist det är när man ser sånt där. Tur att det finns några som värnar sina gamla hus och faktiskt vill att de ska se ut som de gjorde eller gör från början utan tilläggsisolering och treglasfösnter. Ert torp är jättefint.//Sophie

where the forest end... sa...

Hej! Jag är ny att titta in på din blogg.

Jag tror jag vet vilket hus du menar och jag håller med dig. Verklige ledsamt..

Ha en fin kväll :)

Charlotta