måndag 23 januari 2012

Drömmar och torpet

Matheus leker med sin röda traktor under vår gigantiska björk. All tomten som syns på bilden tillhör oss. Men bönderna runt omkring har i alla år fått klippa gräset åt dom som bor i torpet (nu är det vi) Dom klipper gräset till sina djur i gengäld får ju vi gräset klippt.



Jag tittar på bilder som vi tagit ute i stugan.
Jag känner bara glädje och kärlek. Jag ser fram emot att få leva där. Jag ser fram emot att få se våra fina barn växa upp där på somrarna. Jag hoppas dom älskar stugan lika mycket som vi.
Vi är så tacksamma att vi fått den här möjligheten.
Igår satt vi och gjorde en prioriteringslista så vi gör allt i rätt ordning.
Vi planerade och berättade för varandra om vad vi vill göra med själva tomten.
Typ lägga grus så vi får en stor parkeringsplats, bygga grindar och staket så barnen inte går ut på vägen, göra en örtträdgård...lite såna saker.
Men först och främst ska vi ta hand om huset.
Kitta om fönster är det första vi kommer att göra. Varken jag eller Rikard har någonsin gjort något liknande men man kan ju alltid lära sig. Kan inte gå mer än åt helvete, som mammas man Peter brukar säga. Men då kan man alltid göra om.
Sedan blir det att renovera köket. I början sa vi att köket kommer sist men vi kom på att köket är viktigt för där är vi så mkt och ett kök vill man ju ha fräscht och fint.
Alla de övriga rummen KAN man ju ha som dom är men köket är fan ganska skabbigt i jämförelse :)
 Även farstukvisten ligger högt uppe på listan eftersom det ändå tillhör huset och det är ju första man ser när man ser stugan. Den ska rivas och byggas upp igen.
Den är ganska rutten faktiskt och dom där masonitskivorna runt om är INTE fina någonstans.
Masonit och tretex är något som vi har ÖVERALLT i stugan.
Hatar det! *hehe*
En fråga till er som har ett sommarställe (utan isolering)
När börjar ni renovera? 



5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan,
jag har kollat lite på din blogg och soldattorpet verkar så charmigt. Och så kul att ni ska fixa och dona lite. Att köksrenovering står på tur efter fönstrena tycker jag låter bra; köket är en så viktig samlingsplats och det är ganska skönt att ha det klart när resten ska renoveras.

Jag jobbar på Byggla.se . Det skulle vara kul om du vill visa upp ditt torpprojekt. Vi har flera andra som fixar just stugor och torp som du kan få tips och inspiration ifrån. De kan du bland annat fråga om när de börjar renovera och få tips på hur man gör med fönstena. Låter det kul kan du maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer samt berättar om det lilla tacket jag kan erbjuda dig.
Lycka till med torpet! :)
Mvh
Vendela på Byggla

Anonym sa...

Om du frågar janne hur man ska göra eller bjuder upp honom så han kan visa (då blir han så stolt) han har kittat alla våra förnster både 1 o 2 gånger runt om :)
Kram /moster

Soldattorpet Anno 1840 sa...

Moster: Ja vad roligt!
Jag bjuder er mer än gärna dit, och inte bara för att Janne ska visa oss utan för att det skulle vara så kul.
Speciellt när Janne är så kunnig och intresserad av byggnadsvård.
Åh, vad roligt att Janne kittar om era fönster. Vore inte helt fel om Janne kunde guida oss sen när det är dags.
Vi tänkte börja med det så fort blivit varmare ute. Våran fönster ser HEMSKA ut *hehe*

Kraaaam

Anonym sa...

Vi kommer så gärna så !
Kram /moster

Unknown sa...

Vilken härlig bild!

Kram Linda