måndag 7 maj 2012

Renovera fönster

Vi måste seriöst göra ett rejält ryck och renovera våra fönster inför sommaren.
Ute i stugan har vi haft över 25 grader i solen så bågarna skulle torka utan problem.
Jag sitter och ser mig om efter vad man behöver inför sådana ingrepp.
Vad jag har förstått så behöver man inte köpa precis ALLA dessa dyra verktyg som man behöver utan man kan i princip använda köksredskap.
Kollade exempelvis på färgskrapor och på byggnadsvårdsbutiken här i stan så kostade den ca 250 kronor och det är i alla fall för mig lite väl dyrt.
Har sett likadana i vanliga byggaffärer (typ Bauhaus osv) Skitsamma om den skulle råka gå sönder, det är ju lätt att köpa en ny.


Jag vet att dom kan mot betalning ta emot fönster i mån om tid om man vill att en expert ska göra det åt en.
Men som sagt, man vet ju inte hur dyrt det blir, när det blir klart och så är det ju så kul att få prova själv.

Ni som renoverat era fönster själva för första gången utan att ha några som helst erfarenheter av det innan, var det lätt?



9 kommentarer:

Malin Charlottas sa...

Jag renoverade ett fönster förra året och skall ta resten i år.
Det är lätt om man inte har bråttom. Det TAR tid..
Skrapa, slipa, olja och sen kitta..
Kittandet går bra efter lite övning. Tar dock många dagar innan du kan måla efter det. Sen grundmåla, vänta på tork och sen måla igen..
Tips: hyr en speedheater samt använd maskeringstejp och har lite tålamod.. :-) Det är KUL

Soldattorpet Anno 1840 sa...

Malin Charlottas: Vad snällt att du svarade.
Ja det tar nog ganska lång tid det där med fönster, det har jag nästan förstått när jag läser alla dessa fina bloggar (din bland annat)
Tur att man har innanfönster i torpet så att man slipper ha helt öppet över natten och så.

Ja det där med speedheater har jag läst om, ska ta reda på vart man kan hyra en sådan.
Sjukt dyra att köpa såg jag!
Jag längtar tills vi får göra våra fönster, det ser verkligen kul ut :)

Anonym sa...

Hej!
Jag kunde ingenting om fönsterrenovering när jag satte igång. Men med lite tålamod så går det. Räkna med att några rutor går i kras ;).
Så här i efterhand skulle jag nog hyrt en speedheater. Hör med någon färgbutik, typ Colorama. De kan ha speedheaters för uthyrning.
Jag plockade ner fönstren och tog hem dem till stan. För att täcka hålet i väggen spikade vi ihop en träram med en masonitskiva på och satte för. Det blir liiite svårare för inbrottstjuvarna i alla fall. ;)
Lycka till!
Stina

Johan sa...

Jag sökte en enkel sätt att ta ut fönsterglas ifrån fönsterbågar. Hittade en sätt på Youtube med ång (http://www.youtube.com/watch?v=I1bjOENLTQA).
Jag byggde ett enkelt ångskåp (Se på https://picasaweb.google.com/bjork010/Fonsterrenovering?authuser=0&authkey=Gv1sRgCN7GkK__poHaywE&feat=directlink) och köpte en billig hushållsångmaskin. Sätt in fönsterbågar i skåpet, efter en halv timme har kittet mjuknats tillräkligt och är lätt att skrapa bort.Upprepa behandlingen om kittet hardats under skrapning.

Mvh, Johan

Soldattorpet Anno 1840 sa...

Johan: Tack för ditt svar.
Videon du länkade till var kul att se! Vad lätt det blev men det där skåpet.
Kanske ska man försöka sig på att göra nåt liknande själv, kan ju inte vara sådär jättesvårt egentligen bara man hittar det man behöver.
Hushållsångmaskin?
Vart hittar man såna?
Jag googlade men hittade inte tyvärr.

mvh//Hanna

Soldattorpet Anno 1840 sa...

Johan: Googlade lite till, är det en sånhär du menar: http://www.jula.se/tapetborttagare-med-anga-529003
Funkar det till fönster med tro?

Johan sa...

Den där tapetborttagare räcker inte men titta här: http://www.smartson.se/test/fritid/test-av-atta-angtvattar.htm.

Du bara behöver ång så en enkel ångtvätt räcker. Jag försökte städa mitt badrumm med min ångtvätt (den liknar modell Menuett) men blev besviken av resultatet.

Mvh,

Johan

Soldattorpet Anno 1840 sa...

Johan: Tack igen, då vet jag exakt vad du menar. Då ska jag se mig omkring efter en sådan. Om det nu mot förmodan inte skulle funka på mina fönster så kan det alltid funka i hemmet och rengöring av badrum osv.
tack tack :)

Anonym sa...

När jag köpte min stuga för 14 år sedan så renoverade jag alla fönster (9 st) första sommaren. Det var inte svårt men tog lång tid och var förbaskat tråkigt! Jag använde värmepistol och skyddade glaset med våta disktrasor. Att kitta lärde man sig ganska snabbt. Efter att hälften av fönsterna var klara blev jag less på det hela och ringde runt för att höra vad det skulle kosta att få dem fixade. Ca 1000 kr/fönster och detta var 14 år sedan! Så jag fortsatte...
Kan säga att jag måste gjort ett proffsigt och grundligt jobb för jag har inte behövt kitta eller måla om dem förrän nu!
Märta