söndag 13 maj 2012

Lerklining

Idag var jag på byggnadsvårdsmässa för första gången i mitt liv. Underbart på alla sätt och vis!
Här fotar jag i ett rum där man fick gå in och kika i. Där stod en man och höll på med lerklining.
Han frågade om jag visste något om det och jag sa att jag inte visste ett smack om det, bara att det är lera som ska upp på väggen typ.
Han frågade genast om jag vill prova och det ville jag såklart.
Han sa att jag antingen tar ett par handskar eller så kör jag ner näven i hinken och tvättar händerna efteråt. Jag är inte rädd för lite skit (bokstavligen) så jag körde ner näven i hinken med leran och smackade den på spaden och körde på så som han instruerade.

Jag fick alltså lerklina en timmervägg där jag skulle täta mellan timmerstockarna först och sedan smacka på lera över hela väggen så den blir slät och fin nog att att man ska kunna måla eller tapetsera det.
Eftersom det är så himla miljövänligt och lätt så funderar jag och Rikard på att använda oss av denna metod i torpköket. Både runtom vedspisen och där kaklet en gång satt.
Snacka om att man fick mersmak! Lerklining var ju hur kul som helst!

Har ni använt er av denna metod?
Vad tycker ni om det?

Inga kommentarer: